Remont na dworcu PKP ku końcowi?

Od kilku dni na stacji PKP Piastów widać pozytywne zmiany związane z pracami wykończeniowymi. Wiadomo, że od dawna niewiele w tym zakresie się działo. Burmistrz Piastowa Grzegorz Szuplewski interweniował w tej sprawie u Prezesa Zarządu PKP PLK S.A, wyrażając swoje zaniepokojenie przedłużającą się inwestycją oraz bałaganem na dworcu i w jego okolicy, związanego z remontem linii kolejowej nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.  





Przypomnijmy modernizacja przebiegającej przez Piastów linii podmiejskiej PKP trwa prawie dwa i pół roku. Podróżni nadal zmagają się z licznymi utrudnieniami. Remont miał zakończyć się z końcem września ubiegłego roku. Jak jest, można przekonać się, podróżując tą trasą. PKP nie potrafi określić ostatecznego terminu zakończenia prac remontowych.
Burmistrz Miasta Piastowa podejmując ostatnią interwencję wskazywał m.in. na: 

- utrudniające bezpieczne poruszanie się wystające przewody na peronach i na ul. Lwowskiej,

- nieczynne windy i brak pochylni na schodach, co utrudnia, a nawet dyskryminuje osoby pokonujące przejście podziemne mające ze sobą wózki lub rowery, w tym gronie zwłaszcza osoby niepełnosprawne,

- porzucone resztki materiałów budowlanych,

- zburzony przez wykonawcę i nienaprawiony dotąd mur izolacyjny wzdłuż ul. Lwowskiej, porzucone wzdłuż linii ekranów po południowej stronie torów elementy konstrukcyjne, gruz, ziemia i zwykłe śmieci;

  • oczekując podjęcia bezzwłocznych działań w celu usunięcia ww. mankamentów i oddania w pełni bezpiecznych i estetycznych obiektów kolejowych.

W odpowiedzi Centrum Realizacji inwestycji PKP PLK S.A. wyjaśniło:

„Wykonawca został wezwany do natychmiastowego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w postaci zalegania materiałów budowlanych, gruzu, śmieci i ziemi oraz zabezpieczenia ubytków w nawierzchni peronowej.

„Zgodnie z deklaracją Spółka wywiązała się z zapewnień i ruch kolejowy został wznowiony od września ubiegłego roku. Opóźnienie w remoncie przejścia podziemnego spowodowane zostało między innymi dodatkowymi robotami związanymi z przebudową kolizji z siecią, jak została ujawniona dopiero w trakcie realizacji robót budowlanych. Dodatkowym aspektem, który opóźnia zakończenie robót wykończeniowych w przejściu podziemnym jest konieczność wprowadzenia nowoczesnych Systemów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Monitoringu Wizyjnego. Powyższe wiązało się z potrzebą dokonania zmian w Dokumentacji Projektowej z 2015 roku oraz wdrożeniem powyższych zmian w trakcie realizacji robót.

„Niemożliwym było udostępnienie przejść podziemnych dlatego bezpieczne dojście na peron drugi zostało zapewnione przez tymczasowe przejście na poziomie szyn znajdujące się u czoła peronu. Z końcem marca, w celu ułatwienia części mieszkańcom komunikacji w okolicy dworca kolejowego, Wykonawca udostępnił tunel pod peronami jako przejście przez teren budowy, mimo, że roboty wykończeniowe związane z zabudową systemu monitoringu nie zostały jeszcze zakończone.

Odnosząc się do utrudnień wskazanych w piśmie Burmistrza Miasta Piastowa oraz załączonej do niego dokumentacji fotograficznej informujemy, iż Wykonawca został zobligowany do natychmiastowego zabezpieczenia pokazanych na zdjęciach zwisających przewodów. Omawiane przewody będą stanowiły łączność w systemie informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego. W obecnej chwili nie są one podłączone  do instalacji, toteż nie stanowią bezpośredniego zagrożenia porażenia prądem elektrycznym.

Bezpieczny i wygodny dostęp osób o ograniczonej mobilności, jak również osób z rowerami, wózkami dziecięcymi czy zakupowymi umożliwią windy, które w obecnej chwili z uwagi na trwającą procedurę odbiorową przez Urząd Dozoru Technicznego są niedostępne. […] do dnia ostatecznego odbioru wind bezpiecznym sposobem dostania się na peron drugi jest przejście tymczasowe w poziomie szyn. 

Rozebrana część muru odgradzającego ulicę Lwowską od torowiska zostanie przez Wykonawcę odtworzona do połowy sierpnia br. Wraz z zakończeniem prac w niniejszej lokalizacji przywrócony zostanie porządek, a wszystkie pozostawione materiały budowlane lub odpady zostaną ostatecznie usunięte. 

Ponadto […] Wykonawca w dniu 12 czerwca br. wystąpił do Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Pruszkowie i Państwowego Inspektora Sanitarnego w Pruszkowie z prośbą o dokonanie odbiorów […] informując o zakończeniu zasadniczych robót budowlanych i przejściu podziemnym w Piastowie. Następnym krokiem będzie skompletowanie i złożenie wniosku do Wojewódzkiego Nadzoru Budowlanego o wydanie decyzji Pozwolenia na Użytkowanie, co jest planowane na sierpień bieżącego roku.”. 

Mur od ul. Lwowskiej jest już odbudowywany. Część  bałaganu z dworca i jego okolicy zniknęła. Poprawiono zabezpieczenie przewodów w przejściu podziemnym. Estetyka samego tunelu i schodów także polepszyła się.  Liczymy, że reszta mankamentów, a są one jeszcze liczne, zostanie w najbliższym czasie sprawnie usunięta i zakończą się w końcu wszystkie prace związane z remontem i modernizacją linii nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.

Niezależnie od prowadzonych prac porządkowych bardzo istotnym problemem są windy i pochylnie na terenie stacji PKP w Piastowie. O ich jak najszybsze uruchomienie, zainstalowanie i udostepnienie pasażerom zwróci się w najbliższych dniach do kolejarzy Burmistrz.



 Powrót